Tip: Niet (meer) (door) slapen #3 Veiligheid bieden

Slapen I Baby, dreumes

Misschien ben je net een succes aan het vieren: je kindje slaapt in zijn eigen bed! In zijn eigen kamer! En slaapt langer dan een half uur!! Het is gewoon eindelijk gelukt! Maar… Zo veranderlijk als kindjes zijn, verandert dit helaas ook weer. Je kindje wordt wakker, wil niet meer gaan slapen ’s nachts. Het donker is plots eng. Hartverscheurend huilen, maar ook oververmoeid zijn. (En dan bedoel ik je kindje, al heb je misschien zelf dit stadium ook wel bereikt.) Hoe kun je je kindje helpen?

Allereerst is het goed om te benoemen dat je kindje in zijn slaap veel verwerkt. Misschien maakt hij een groeisprong, of is er iets veranderd in zijn omgeving (ben je verhuisd? een andere oppas?). (weer) In slaap vallen kan dan spannend zijn voor een kindje.

Leg je kindje in bed zoals je dat altijd doet. Ga zelf naast het bed zitten op een stoel of op de grond. Daar waar jij het makkelijkste zit, maar blijf in het zicht. Geef geen aandacht, maak geen (oog)contact, maar biedt nabijheid en daarmee veiligheid.  Aandacht maakt je kindje namelijk alerter en wakkerder. Je kindje voelt je aanwezigheid en ziet je zitten. Jouw aanwezigheid zorgt voor een veilig gevoel. Als je kindje nu blijft huilen, of weer begint te huilen, pak hem dan niet uit bed. Troost hem even kort, met zo weinig mogelijk woorden, en ga weer terug zitten. Ook als je kindje hartverscheurend om je roept, geef niet gelijk toe. Jouw aanwezigheid zorgt voor veiligheid. Blijf in de kamer, met af en toe kort troosten, tot je kindje slaapt. Je kunt de slaapkamer verlaten als je kindje in diepe slaap is. En ook hier weer, hou vol! Je kan het!

Deze methode is ontwikkelt door Olwen Wilson, een Engelse dokter. Zij zegt dat deze methode er voor zorgt dat 95% van alle kinderen binnen drie dagen doorslapen. De methode is geschikt voor kinderen vanaf 6 maanden tot 4 jaar.

Past de tip niet bij je? Kijk dan eens bij de andere artikelen op deze site, bijvoorbeeld hier.

2 gedachten over “Tip: Niet (meer) (door) slapen #3 Veiligheid bieden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *